Koparka dla dziewczynki

W szkole podstawowej podczas obserwacji dzieci możemy zauważyć, że większość dziewczynek jest empatycznych, pomocnych, otwartych na drugiego człowieka. Chłopcy są bardziej matematyczni, techniczni, chętnie budują z klocków. Czy zastanawialiście się dlaczego tak jest? Oczywiście nie jest to regułą, są dziewczynki rozwinięte matematycznie i empatyczni chłopcy.
Kiedy dzieci się rodzą, mózgi chłopców i dziewczynek są takie same. Dlaczego więc na pedagogice jest większość kobiet, a a politechnice mężczyzn?

Wszystko zaczyna się od wczesnego dzieciństwa. Zastanówmy się jakie zabawy i zabawki proponujemy chłopcom, a jakie dziewczynkom. Okres noworodkowy i wczesnoniemowlęcy wygląda podobnie, około roku zaczynamy rozróżniać zabawki dla chłopców i dziewczynek. Zabawy predysponują w dużym stopniu do tego, co nasze dzieci będą lubić nawet jako dorośli, nakierowują sposób myślenia, stwarzają predyspozycje no nauki nowych umiejętności i ich kierunków.

Chłopcy przeważnie do zabawy dostają autka, klocki, narzędzia. Autami jeżdżą po drogach, wymijają przeszkody, sprawdzają prędkość pojazdów, siłę uderzenia. Wszystkie zabawy z autami przyczyniają się do rozwijania orientacji w przestrzeni, chęci do prowadzenia pojazdów, tworzenia wymyślnych torów przejazdu. Klocki to jedne z najlepszych zabawek dla dzieci, dają możliwość tworzenia, konstruowania, budowania wszystkiego, czego dzieci zapragną, ale również budowania z instrukcji. Właśnie klocki rozwijają myślenie matematyczne, logiczne i już stwarzają predyspozycje do nauki matematyki. Narzędzia stwarzają jeszcze więcej możliwości do tworzenia, rozbierania pojazdów, zachęcają do majsterkowania. Wszystkie wymienione wyżej zabawy nakierowują chłopców na umiejętności matematyczno – techniczne.

Dziewczynki przeważnie do zabawy dostają lalki, elementy związane z kuchnią i jedzeniem oraz urodą. Lalki rozwijają empatie, komunikacje, odgrywanie ról. Przedmioty związane z jedzeniem zachęcają do gotowania, zajmowania się domem, jest to ważne, ponieważ uczy nawyków zdrowego odżywiania, dbania o posiłki, dbania w ten sposób o rodzinę. Wszelkie kosmetyczki, toaletki, szminki uczą dbania o urodę, zalążki do kobiecości. Wszystkie wymienione zabawy predysponują dziewczynki do dbania o relacje, dom i urodę.
Oczywiście nie jest to jednoznaczne, nie znaczy, że dziewczynki nie będą dobre z matematyki, a chłopcy empatyczni, ale zastanówmy się czy chcemy już od wczesnego dzieciństwa predysponować nasze maluchy do określonych ról społecznych? Czy nie wypada, aby dziewczynka bawiła się samochodami? Oczywiście, że wypada. Będzie miała z tego ogromne korzyści. Chłopiec może bawić się w teatrzyk, na pewno rozwinie to jego komunikacje i empatie. Majsterkować powinny i dziewczynki, i chłopcy, myślenie techniczne jest potrzebne wszystkim, a zachęcenie nastolatki do majsterkowania nie będzie takie łatwe jak wspólne zabawy z 3-latką.

Nie bójmy się bawić z dziewczynkami w męskie zabawy, a z chłopcami w dziewczęce. Oczywiście wszystko w takim stopniu, aby dziecko miało z tego frajdę. My jako rodzice powinniśmy proponować i zachęcić, droga wyboru należy do dziecko. A jako rodzice zastanówmy się czy chcemy, aby nasze dziecko samo podjęło wybór, kiedy już będzie miało możliwość spróbowania. Czy chcemy, aby pod wpływem otoczenia obrało tylko jedną drogę, tę chłopięcą lub dziewczęcą? Wracając do tytułu artykułu, czy koparka dla dziewczynki? Oczywiście, że tak. Koparka w piaskownicy i nie tylko w 100{a3e809eaecee93dcf3376429d62757979d419184d48b639152fd2ce87d8ce7b2} pasuje do dziewczynki, szczególnie, jeśli ona tego chce. Właśnie to jest najważniejsze, co chce dziecko, ale aby dziecko wiedziało czego chce, musi wiedzieć co może chcieć.