Redukowanie zachowań niewłaściwych

Dzisiaj będzie trochę bardziej behawioralnie, mianowicie o wygaszaniu zachowań niewłaściwych. Ostatnio byłam na sympozjum, odświeżyłam swoją wiedzę, więc jeszcze chętniej się z Wami nią podzielę. Często rodzice mają trudności z trudnymi zachowaniami dzieci, szczególnie krzykiem, wrzaskiem, płaczem.
Redukcja zachowań właściwych nie jest taka prosta. Bardzo potrzebna jest tutaj obserwacja dziecka, najlepiej nie jedna, a kilka kilkanaście. Dobrze jest obserwować i analizować konkretne niepożądane zachowanie w następujący sposób

ABodziec, czyli to, co występuje przed

Bzachowanie niepożądane

CKonsekwencja, czyli to, co występuje po

Spróbuj w następujący sposób przeprowadzić analizę zachowań niewłaściwych:

  • Kiedy i dlaczego występują
  • Notatki na podstawie ABC
  • Jakie korzyści płyną z zachowań niewłaściwych (oczywiście dla dziecka)?
    Może to być uwaga rodzica, konkretna reakcja, ucieczka od wymagania, doświadczanie przyjemnych uczuć, reakcja na zmiany.

Najlepiej jest wychwycić bodziec, przed którym dane zachowanie występuje. Nie zawsze jest to takie oczywiste, ale w tej fazie najlepiej uda się wygasić zachowanie niepożądane. Ważne tutaj jest stosowanie nagród (więcej o nagrodach).

Jeśli wychwycicie bodziec i dziecko przekieruje swoją uwagę na to, co chcecie nie zapomnijcie wtedy nagrodzić swoją pociechę. Jest to szczególnie przy wygaszeniu ważne. Każda nagroda właściwego zachowania zwiększa szansę na ponowne wystąpienie zachowania pożądanego. Wprowadźcie w tym momencie, czyli w miejsce bodźca nazwanie potrzeby dziecka. Czyli np. jeśli dziecko się nudzi i najpierw zaczyna krążyć po pokoju, w tym momencie podpowiedzcie dziecku „Pobaw się ze mną” i to z nim zróbcie.

Miejmy też na uwadze co jest konsekwencją, jeśli np. uwaga rodziców, przytulenie, coś słodkiego – niewątpliwe jest to nagroda. Czyli tak jak wyżej, jeśli dziecko dostaje nagrodę – zwiększa się szansa na wystąpienia danego zachowania, niestety w tym momencie zachowań niewłaściwych.
Tę nagrodę, którą dziecko otrzymywało w literce C, powinno dostać w literce A. Jeśli dziecko się nudzi i chce z Wami spędzić czas, reaguje krzykiem, żeby na siebie zwrócić uwagę, uwagę tę powinien dostać właśnie w momencie wystąpienia bodźca.

Aby dobrze przeprowadzić wygaszanie zachowań niepożądanych ważna jest ich obserwacja, najlepiej jest robić z niej notatki ABC, niestety nasza pamięć jest dobra, ale ważna jest tutaj dokładność.
Wielokrotnie sprawdziłam tę metodę, uważam, że zawsze działa, jeśli analiza łańcucha zachowań niewłaściwych jest dobrze przeprowadzona. Niestety nie zawsze udaje się to szybko zrobić. Pamiętajmy, że po 28 dniach dopiero zaczyna się wyrabiać nawyk.

Jeśli chcecie, żebym Wam pomogła przy takiej analizie zapraszam do kontaktu.