Zachowania trudne, wielu z Was spotyka się z nimi na co dzień, niestety. Bardzo ciężko je usunąć od razu, czasem jest to prawie niemożliwe. Zawsze warto próbować, w większości przypadków da się to zrobić, ale jak?
Pamiętaj, że wszystkich naraz nie da się wyeliminować, zatem nie próbujmy zaczynać od wielu rzeczy naraz np.: ssanie kciuka, krzyczenie, nieubieranie się itp. w jednym czasie. Eliminowanie to proces, tak jak większość zadań terapeutycznych długotrwały. Najlepiej stosować zasadę „małych kroczków”. Zaczynamy np. od tego co jest najbardziej uciążliwe dla nas jako rodziców albo przez co dziecko ma największe problemy. Nie możemy podchodzić do tego na zasadzie, masz tego nie robić i koniec.
Najpierw wyjaśniamy dziecku dlaczego nie powinno tego robić, dobrze jest się wtedy odnieść do panujących norm, wartości czy reguł ustalonych w domu. Jeśli już wiemy, że nasza pociecha naprawdę wie dlaczego nie powinna tego robić, wskazujemy inne zachowanie, które w tym czasie powinno być zrobione. Dziecko nie powinno mieć pustych przestrzeni, nie wystarczy zabranianie, naprawdę ważne jest wskazanie w to miejsce nowego zachowania. Dzieci nie potrzebują zbyt wiele wolnego czasu, na ogół wtedy zaczynają łobuzować, ponieważ się nudzą. Niestety nie jest to wina naszych pociech, ale nas samych. Powinniśmy też nauczyć dzieci zabawy w czasie wolnym, pokazać, co wtedy mogą robić.
Tak jak podczas wdrażania nowych zachowań, tak i tu próbujemy najpierw wprowadzić to na spokojnie, w miejscu znanym dziecku, lubianym, gdzie czuje się bezpiecznie. Kiedy miejsce macie już wybrane, przygotujcie sobie wyjaśnienie dlaczego dane zachowanie jest trudne i to, co powinno być w tym miejscu, czyli zamiast niepożądanego zachowania. Kolejnym ważnym elementem jest motywowanie. O motywowaniu więcej znajdziecie tutaj. Po dobrze zrobionym zadaniu warto nagrodzić dziecko, a nawet trzeba.Kto z nas nie chce dostać nagrody po dobrze wykonanym zadaniu? Tutaj znajdziecie więcej na temat nagradzania i karania. Zachowania trudne powinny występować z każdym dniem i tygodniem coraz rzadziej, jednak nie zawsze efekty są spektakularne. Postarajcie uzbroić się w cierpliwość.
Zachowanie trudne -> wyjaśnienie dlaczego jest niepożądane -> nauka w to miejsce zachowania pożądanego -> nagroda 🙂
A jakie Wy macie problemy ze swoimi pociechami? Jeśli masz pytania, chętnie Ci pomogę, może wspólnie coś ustalimy. Pamiętaj, że w wychowaniu proces jest równie ważny jak sam efekt. Powodzenia!