Kiedy widzimy dziecko, które np. krzyczy w domu i biega, myślimy: łobuz, niegrzeczne dziecko itp. Otóż bardzo często nie to jest winą dziecka, że się zachowuje niewłaściwie, ale brak znajomości zasad. Rodzicom może się wydawać, że dziecko samo sobie przyswoi zasady zachowania poprzez naśladowanie dorosłych.
Niestety właśnie nie zawsze tak jest. Oczywiście część dzieci radzi sobie doskonale w każdym środowisku. Natomiast znaczną część dzieci powinniśmy nauczyć zasad, wyjaśnić je, przećwiczyć. Tu rodzi się pytanie, jak wprowadzać zasady? Od jakich zacząć? Zasada jest podobna jak przy nauce zachowań, w końcu to też nauka zachowań (o nauce umijętności społecznych). Zacznijmy od zasad, które są najpotrzebniejsze w domu, np. wstawanie od stołu po skończonym posiłku przez wszystkich, wyjaśnijmy dlaczego tego oczekujemy. Wprowadzając tę zasadę miejmy na uwadze, że dziecko nie będzie bezczynnie siedzieć przy stole. Zaproponujmy, że wtedy może z nami czy gośćmi rozmawiać (warto byłoby podać przykładowe tematy). Pamiętajmy też, żeby ustalić czy może mieć ze sobą zabawki czy książki.
Taka lekcja przyda się dzieciom również podczas wyjść do restauracji. Przed wyjściem na zewnątrz warto w domu poćwiczyć taką scenkę. Czasami niektórzy rodzice liczą, że jeśli dziecko w domu zachowuje się niewłaściwie przy jedzeniu i po, przy ludziach obcych w restauracji będzie inaczej, niestety, ładny lokal nie działa jak magiczna różdżka. Dlatego uczmy zasad w domu, kiedy dziecko czuje się bezpiecznie, wtedy je wprowadzajmy, w spokojnej, przyjaznej atmosferze. Jeśli jest to związane z jedzeniem, przygotujmy ulubiony posiłek. Przed wyjściem do restauracji czy innego miejsca dobrze jest przygotować dzieciom zabawki, starajmy się, aby nasze pociechy się nie nudziły. Pamiętajmy o nagradzaniu naszych pociech, będzie to ich motywowało do bycia grzecznym.
Wielu rodziców ma również problem z tym, aby ich dziecko było gotowe na czas np. do szkoły czy przedszkola. Warto jest tutaj też wprowadzić zasady, np. co konkretnie robimy rano: toaleta, ubieranie, śniadanie, mycie zębów i wyjście. Jeśli dziecko nie jest w stanie kontrolować czas możemy spróbować używać klepsydry, czasomierze, ustawić budziki. Próbujmy też dzieciom ułatwiać poranki – ulubione ubrania czy śniadanie, które dziecko lubi sprawi, że każda czynność będzie krócej trwała.
Po co wprowadzać zasady? Dziecko, które wie co będzie kolejne, jak ma się zachować, zna konkretną sytuację, zna i ma plan CZUJE SIĘ BEZPIECZNIE. Dziecko, któremu „jest dobrze” , czuje się bezpiecznie, wie na co może sobie pozwolić będzie się zachowywać grzecznie. Dlatego zachęcam do wprowadzania zasad, również z szacunku do dzieci. Traktujmy poważnie ich zajęcia, dzieci też mają prawo do rozwijania swoich zainteresowań, nawet jak dla nas dorosłych to jest „tylko” budowanie z klocków, a dziecko niby nic nie robi. Pamiętajmy, że nawet jak dla nas to jest nic, to dla dzieci jest to wszystko, co najważniejsze.
Jeśli szukasz pomysłu na wprowadzenie nowych zasad, napisz, może razem uda się coś nowego wypracować.