Jak rozkodować dzieci?


i nie tylko

Samodzielność, czyli jak wspólnie pracować i nie zwariować

Każdy rodzic marzy o tym, aby jego dziecko było samodzielnie, najbardziej w szkole, kiedy wydaje nam się, że nasza pociecha jest duża. No i wtedy zaczynają się schody, gdy nagle wymagamy od dziecka samodzielności. Tymczasem samodzielność wyrabia się już od najmłodszych lat dziecka.


Wakacje – czy to tylko czas odpoczynku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest taka dla mnie jednoznaczna. Nie chodzi mi w tym momencie o pracę zarobkową czy pomoc rodzicom, jeśli dzieci takie chęci wyrażają. Mam na myśli pracę terapeutyczną czy nadrabianie zaległości szkolnych.


Motywacja do nauki

Motywacja…. Często narzekamy, że dzieci nie mają motywacji do nauki. Ale jak ją w nie wpoić, da się? Istnieje dwie rodzaje motywacji: motywacja wewnętrzna i motywacja zewnętrzna. 


Autorytet – dlaczego jest tak ważny dla dziecka

Autorytet – dużo mówi się o tym, że ostatnio upadł autorytet rodzica i szkoły w oczach dziecka. Mam wrażenie, że tylko narzekamy i nic z tym nie robimy. W szkole nauczyciele narzekają, rodzice w rozmowach też. Od narzekania nasz autorytet się nie zmieni. Potrzebna jest praca wielu środowisk, przede wszystkim przedszkola/szkoły i domu.


Rywalizacja – bardzo ważna umiejętność społeczna.

Dzisiaj pierwsze skrzypce w artykule będzie grać rywalizacja. Często dzieci w przedszkolu w szkole mają z tym ogromny problem. Wiele jest w tym słuszności, ponieważ kto z nas nie lubi wygrywać? W dzisiejszym świecie dobrze jest być pierwszym, na topie, mieć masę lajków, przyjaciół i ogólnie panuje trend naj.


Wycieczki – jak przygotować dziecko

Najprzyjemniejsze momenty w szkole dla uczniów to wycieczki. Dla rodziców niekoniecznie, często spędza rodzicom sen z powiek przygotowanie dziecka do wyjazdu, co spakować. Rodzice zadręczają się pytaniami, czy nasze kochane pociechy sobie poradzą. Oczywiście, że tak, ale warto trochę im w tym pomóc.


Motywacja dziecka, czyli jak sprawić, żeby dziecku chciało się chcieć

Motywacja dziecka jest trudną kwestią, często od niej zależy efekt naszej pracy. Rodzice, nauczyciele, terapeuci często spotykają się z niechęcią ze strony dziecka do udziału w zajęciach, odrobienia lekcji, przeczytania lektury itp. Dzieci ciągle powtarzają: ”a po co mi to?” I co na to odpowiedzieć?


Marchewka czy kij? Nagrody i kary

Nagrody i kary, czyli o kiju i marchewce. W swojej pracy zawodowej zawsze zaczynam od marchewki, czyli nagrody. Wolę nie stosować zbyt wielu kar, wręcz unikam ich. Cały proces przyznawania nagród i kar musi być bardzo dobrze przemyślany i zaplanowany.